MENU
Jesteś tutaj: Strona głównaAktualnościKołowrotki Big Pit. Porady sprzętowe. Nowości 2017

Kołowrotki Big Pit. Porady sprzętowe. Nowości 2017

Dodano: 08.03.2017 14:40
wystaw ocenę:
12345
Kołowrotki Big Pit. Porady sprzętowe. Nowości 2017
Przybliżamy Wam część kołowrotków typu big pit, które w tym roku trafiły do sprzedaży. 

Ciągły rozwój technologiczny oraz większa dostępność nowoczesnych, lekkich i wytrzymałych materiałów niemal wymuszają na producentach wprowadzenie ich do użytku codziennego. Zmiany te dotyczą nie tylko najnowszych modeli, dopiero co wprowadzanych na rynek, ale obejmują też stare, sprawdzone konstrukcje. Po wielu latach ich eksploatacji, producenci doskonale zdają siebie sprawę, jakie są ich słabe punkty i czasem, wprowadzenie nawet z pozoru niewielkiej poprawki, może przynieść bardzo zadowalające efekty. 

Pierwsza, najbardziej odczuwalna zmiana, dotyczy wagi kołowrotka. Wynika ona z tego, że elementy metalowe zastępuje się kompozytami, których wytrzymałość mechaniczna (np. na zerwanie i skręcanie) jest nawet sześciokrotnie wyższa od stali. Pozwala to producentom nie tylko zredukować wagę kołowrotka, ale także znacząco polepszyć jego parametry techniczne. Tendencja do redukcji masy jest także zauważalna w elementach metalowych. Stopki, korbki oraz szpule coraz częściej pozbawione są po prostu „zbędnego” materiału, ale co ciekawe, nie wpływa to w żaden sposób na ich prawidłowe funkcjonowanie.


Druga zmiana dotyczy mechanizmów ukrytych przed naszym wzrokiem. Cyfrowo projektowane przekładnie, których poszczególne elementy wykonane są z niezwykłą precyzją, zapewniają nam wytrzymałość, a nowoczesne (miniaturowe) łożyska pozwalają uzyskać płynną i cichą współpracę tych elementów. 

Trzecia zmiana, to wygląd. Tu nadal panuje „wolna amerykanka” i każda firma stara się, aby jej produkt przyciągał uwagę klientów. Z łatwością możemy jednak wyróżnić dwie tendencje. Pierwsza skłania się ku historii powstania kołowrotków o stałej szpuli, a tym samym jego wybrane elementy stanowią swoisty „hołd” prekursorom tych modeli. Druga natomiast wybiega poza wszelkie ramy i stereotypy, stosując nowoczesne, często bardzo nowatorskie projekty. 

W tym numerze postaram się jednak przybliżyć Wam kilka najpopularniejszych modeli przygotowanych na ten sezon, a wyposażonych w tradycyjny hamulec lub mechanizm wolnego biegu szpuli. Który więc wybrać? Jak zwykle, wybór należy do Was. 


DAM Quick Z-Base
Gdy weźmiemy ten kołowrotek do ręki od razu odczujemy to, o czym pisałem na wstępie. Cały korpus wykonany został z grafitu, a rotor wzmocniono włóknem węglowym. To właśnie przez tą modyfikację kołowrotek waży niewiele ponad 600 gram. Wewnątrz korpusu znajdziemy 5 łożysk kulkowych i 1 igiełkowe (oporowe OWC), które odpowiada za natychmiastową blokadę biegu wstecznego. Mocna przekładnia ślimakowa typu Worm Shaft o przełożeniu 4,1:1 zakończona jest wzmocnioną osią główną o średnicy 6,5 mm, a zastosowany system wolnej oscylacji układa linkę zwój przy zwoju, co proporcjonalnie przekłada się na odległości osiąganych rzutów. Kołowrotek wyposażony jest też w dwie, metalowe szpule typu Long Cast o pojemności ponad 400 metrów żyłki 0,40 mm co powoduje, że znakomicie nadaje się on do łowienia na długich dystansach, zarówno z rzutu jak i wywózki. Uszczelniony hamulec wielotarczowy szybko reaguje na regulację i działa płynnie w całym zakresie obrotów. 



Całość wygląda dość skromnie, gdyż czarne wykończenie posiada kilka niewielkich, czerwonych akcentów, a wykonana z lekkiego aluminium korbka zakończona jest lakierowanym, drewnianym uchwytem. Z mankamentów użytkowych muszę jednak wymienić nieergonomiczną śrubę mocującą korbkę. Nie dość, że jest wyprofilowana stożkowo, to w dodatku umieszczona jest zbyt blisko rotora, co może nam nieco utrudnić odkręcenie korbki, zwłaszcza mokrymi palcami. Cena: 330 zł. Gwarancja.24 miesiące.


Anaconda Power Carp LC 14000
Już na pierwszy rzut oka widać dość mocno futurystyczny design tego kołowrotka (z imitacjami tworzywa węglowego), ale nie są to zmiany podyktowane tylko poprawą wyglądu. Nowatorskim rozwiązaniem modelu LC 14000 jest aluminiowa szpula typu Massive Distance Cast, która pomieści 320 metrów żyłki 0,40 mm, a cechą szczególną głowicy szpuli jest to, że została ona odpowiednio wyfrezowana w celu zredukowania zbędnego ciężaru. Mocna, odporna na zginanie, grafitowa obudowa skrywa w sobie przekładnię Heavy Duty Wormshaft o przełożeniu 4,7:1, a nad precyzją pracy całego kołowrotka czuwa aż 10 łożysk kulkowych i 1 wałeczkowe. Oczywiście znajduje to swe odzwierciedlenie w masie, gdyż całość (bez żyłki) waży 735 g, ale też nie jest to zły wynik, zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę ilość osadzonych w nim łożysk. W końcowym efekcie uzyskano jednak niezwykle wytrzymały, cichy i precyzyjny mechanizm, który pozwala na bardzo dalekie rzuty i dobrze układa linkę na szpuli. Wzmocniony został także kabłąk i cyfrowo obrabiana metalowa korbka, która zakończona jest dużym i wygodnym uchwytem typu Soft-Touch. 



Zapewne nie bez powodu produkty sygnowane znakiem Anaconda od lat cieszą się dobrą opinią, nie tylko wśród karpiarzy. Z mankamentów na pewno należy wymienić brak zapasowej szpuli w komplecie. Cena: 340 zł. Gwarancja 24 miesiące.

Ps. W najnowszym "Karp Maxie" przez pomyłkę, przy opisie kołowrotka Anacondy zamieściliśmy zdjęcie sprzętu innej firmy. Przepraszamy za błąd. 


Fox EOS 12000
Jak deklaruje producent, model EOS 12000 to kołowrotek uniwersalny. Może służyć zarówno do łowienia z wywózki, z rzutu, a także sprawdzi się w zestawach z rakietą zanętową. Czarny, grafitowy korpus pozbawiony jest dodatków, a posiada jedynie dyskretne oznaczenia modelu i producenta. Standardowo kołowrotek wyposażony jest w jedną, metalową szpulę o pojemności 375 metrów dla żyłki 0,34 mm, ale producent oferuje w opcji aż trzy różne, zapasowe szpule. Pozwala to zastosować nam różne linki główne, ale także dobrać pojemność szpuli stosowanie do warunków panujących na łowisku. Dobrze spisuje się też mechanizm zapobiegający dostawaniu się żyłki pod szpulę kołowrotka. W tym przypadku są to dwie gumowe uszczelki pionowo osadzone na wewnętrznej stronie rotora. Podparcie dla całego mechanizmu stanowi 7 łożysk kulkowych + 1 oporowe, co sprawia, że kołowrotek pracuje bardzo cicho i płynnie. Idealnie zgrane przełożenie 4,5:1 oraz zastosowany system napędowy Mesh-Tech powodują, że żyłka równomiernie układa się na szpuli. 



Kolejnym atutem tego modelu jest niezwykle precyzyjny hamulec. Zastosowany tu system Quick Clutch powoduje, że wystarczy nieco ponad pół obrotu pokrętłem, aby zwolnić hamulec szpuli i tyle samo w drugą stronę, aby hamulec ponownie włączyć. Małym mankamentem, tradycyjnie już dla sprzętu tej marki, jest wysoka cena i słabo rozwinięta sieć serwisu. Zapasowa szpula (choćby grafitowa), powinna być jednak w komplecie. Cena: 580 zł. Gwarancja: 12 miesięcy.


Jaxon Dominator 650 DTX
Dominator to znany już na polskim rynku model kołowrotka wyposażony w mechanizm wolnego biegu szpuli. Oferowany jest w dwóch wielkościach: 650 i 750. Opisywany model posiada przełożenie 4,8:1 i wyposażony jest w szpule o pojemności aż 560 metrów żyłki o średnicy 0,30 mm, co z pewnością docenią wędkarze łowiący z wywózki na długich dystansach. Kołowrotek ma mocny i masywny korpus z kompozytów (największy model waży blisko 850 gram) oraz dobrze spasowaną przekładnię ślimakową. Całość konstrukcji oparta jest na 7 łożyskach kulkowych i 1 oporowym, dzięki czemu kołowrotek równo układa linkę, a wszystkie mechanizmy pracują bardzo cicho i płynnie. Jego obsługę ułatwia też duża i wygodna, metalowa korbka, która zapewnia  odpowiednie przeniesienie siły w czasie holowania lub zwijania zestawów. W kabłąku, od wewnętrznej strony, zamocowane są specjalne szczotki zapobiegające dostawaniu się żyłki pod szpulę kołowrotka i choć jest to rozwiązanie spotykane raczej w tańszych modelach, znakomicie spełnia ono swoją funkcję. Całości dopełnia sprawnie działający i uszczelniony hamulec znajdujący się na górze szpuli. 



Największą zaletą tego kołowrotka jest jego łatwa dostępność, sprawnie działająca sieć serwisowa oraz stosunkowo niska cena. Dodatkowo, w komplecie otrzymujemy zapasową, grafitową szpulę, a wysoką jakość produktu producent potwierdza wydłużoną, 5-letnią gwarancją. Cena: 270 zł. Gwarancja: 60 miesięcy. 

Tekst i zdj. Arkadiusz Kaczorowski


To tylko fragment artykułu, całość znajdziecie w najnowszym numerze "Karp Maxa" 2/2017

GALERIA

  • Kołowrotki Big Pit. Porady sprzętowe.
  • Kołowrotki Big Pit. Porady sprzętowe.
  • Kołowrotki Big Pit. Porady sprzętowe.
  • Kołowrotki Big Pit. Porady sprzętowe.
Jeżeli chcesz nas poinformować o ważnym wydarzeniu pisz: redakcja@karpmax.pl.

KOMENTARZE

Możesz komentować bez logowania.
usuńODPOWIADASZ NA:
max 1000 znaków (0)
max 60 znaków (0)
Wydawca portalu nie bierze odpowiedzialności za treść komentarzy.
Komentarze zniesławiające lub mogące naruszać dobra osobiste osób trzecich grożą odpowiedzialnością karną i cywilną.
Chcesz być powiadamiany o nowych komentarzach w tej dyskusji?
Artykuł powinien nazywać sie artykułem sponsorowanym. Sprzęt tylko firm współpracujących z portalem.Od siebie dodam tylko ze najlepiej zainwestowane pieniadze spośród tych propozycji to 1. FOX2. DAM3. AnacondaCo do Jaxona, to ten towar jest poza kategoria. Oceniam go na wybitnie słabej jakości. Jak zaczynałem karpiowac to mialem trzy karpiowe Jaxony. W każdym odpadła korbką. W każdym luzy. Kazdego wyrzuciłem bo nie nadawaly sie na sprzedaż.
10.03.2017 12:00    autor: ~m
avatar To jest tylko fragment artykułu, tak jak jest napisane na końcu. Pozdrawiamy.
11.03.2017 09:41    autor: redakcja
Zawsze kolega moze sam napisac prośbę do kazdej firmy o udostepnienie kolowrotkow do testów a potem opisac swoje wrazenia. Wtedy mozemy pogadac o artykulach sponsorowanych...
11.03.2017 18:02    autor: ~Rataj

Obserwuj nas

© 2015 KarpMax
Wszelkie prawa zastrzeżone
tworzenie stron www: PERSABIO
© 2016 KarpMax
Wszelkie prawa zastrzeżone
zamknij

ZALOGUJ SIĘ

Zapamiętaj mnie
zaloguj się przez swoje konto na facebooku
facebook
Nie masz konta, zarejestruj się: REJESTRACJA
zamknijMENU